News

News:
Back

Peter Pihlström: Taide tekee meistä suvaitsevaisempia



Esiintymisen moniosaaja Peter Pihlström pitää taidekoulutusta tärkeänä peilinä nuorille taiteilijoille ja uskoo taiteen muuttavan maailmaa avarakatseisemmaksi ja suvaitsevaisemmaksi.

Peter Pihlström on tehnyt pitkän uran koreografina, tanssijana, laulajana ja onpa hän myös dubannut lukemattomia suomalaisia animaatioita. Hänen koreografioitaan on nähty muun muassa Kuorosodassa, Dancessa, X Factorissa ja Idolsissa. Pihlström ei kuitenkaan syntynyt tanssikengät jalassa, vaan ura esiintymisen moniosaajana on muovautunut tietoisen harjoittelun kautta.

– Olen harrastanut musiikkia ja tanssia lapsesta saakka, ja pikkuhiljaa harrastus vaihtui ammatiksi aikuisiän kynnyksellä. Halusin kuitenkin vielä laajentaa osaamistani ja hain 90-luvun lopulla opiskelemaan Teatterikorkeakouluun, johon oli juuri perustettu musiikkiteatterilinja, Pihlström kertoo.

Teatterikorkeakoulussa Pihlström pääsi laajentamaan osaamistaan näyttelemisen ja äänitaiteen puolelle, ja koki näin saavansa uutta perspektiiviä osaamiseensa ja tulevaan alaansa.

– Opetus musiikkiteatterilinjalla oli hyvin yksilöllistä. Jokainen sai opiskella sitä, mistä oli vähiten osaamista. Näin saimme parhaan mahdollisen lähtökohdan tulevalle urallemme, kertoo Pihlström.

Musiikkiteatterilinjakokeilu päättyi Pihlströmin vuosikurssin valmistuttua Teatterikorkeakoulusta vuonna 2000, mutta musiikkiteatterikoulutuksen tarve ei ole Suomessa kadonnut. Taideyliopistossa käynnistettiin syksyllä 2015 projekti, jonka tavoitteena on luoda Sibelius-Akatemian ja Teatterikorkeakoulun yhteinen musiikkiteatterin opintokokonaisuus. Myös Pihlström näkee koulutuksen hyvin tarpeellisena.

– Musiikkiteatteri ja musikaalit vaativat niin sanottua "triple threat" -osaamista eli ammattitaitoisen musiikkiteatteriesiintyjän tulee hallita samanaikaisesti kolme osa-aluetta: laulu/musiikki, tanssi ja näyttelijäntyö. Näiden taitojen opiskelua ja eritoten niiden yhdistämistä tarvitaan, jotta alalle saadaan (jatkossakin) vahvoja ja monipuolisia musiikkiteatterilaisia. Tällä hetkellä Taideyliopiston opinnoissa ei tätä ole riittävästi tarjolla, Pihlström summaa.

Koulutus vahvistaa taiteilijaidentiteettiä

Suomalaisen taidekoulutuksen Pihlström näkee tärkeänä, sillä se antaa lisää työkaluja ammatin harjoittamiseen ja taiteilijan oman identiteetin vahvistamiseen.

– Koulutuksen yksi tärkeimmistä tehtävistä on olla peili taiteilijalle, jotta hän oppisi ymmärtämään, millainen taiteilija hän todella on. Koulussa oppii arvostamaan omia hyviä puoliaan sekä ymmärtämään, mitkä ovat ne heikot puolet, joita pitää treenata vielä lisää. Koulutus myös avartaa mahdollisuuksia, oppii näkemään, mitä kaikkea on tarjolla taiteen alalla, Pihlström summaa.

Oman uransa aikana Pihlström on nähnyt merkittävän muutoksen tapahtuvan nuorissa, vastavalmistuneissa taiteilijoissa.

– Nuoret eivät pidä mitään itsestäänselvyytenä, kun he siirtyvät koulusta taidekentälle. Ennen ajateltiin, että kunhan vain valmistuu Teatterikorkeakoulusta, niin töitä kyllä löytyy ja alalla pysytään niin kauan, kun henki vain pihisee. Nykynuoret saattavat vaihtaa helpommin alaa ja luovat myös omia työtilaisuuksia. Ajattelu on laaja-alaisempaa, mikä on positiivista, Pihlström kuvaa.

Elämäntyönä opettaminen

Esiintymistyön lisäksi Pihlström opettaa tanssia StepUp Schoolissa ja musiikkiteatterikoulu Skenessä. Opettamista hän pitääkin uransa suurimpana saavutuksena.

– Olen opettanut oppilaita tanssimaan jo yli 25 vuoden ajan, ja tämä on minulle suuri ylpeydenaihe. Olen saanut opettamisestani hyvää palautetta ja oppilasmäärät ovat kasvaneet valtavasti vuosien aikana.

Pihlströmin mukaan tanssin harrastajamäärät ovat kasvaneet selvästi viime vuosien aikana. Varsinkin aikuistanssi on kasvattanut hurjasti suosiotaan, joka Pihlströmin mukaan johtuu tarjonnan lisääntymisestä.

– Ennen tanssiharrastusta tarjottiin vain lapsille ja nuorille, mutta vuosituhannen alussa erityisesti aikuisharrastajille suunnattujen tanssituntien määrä Suomessa lisääntyi ja harrastajia onkin tullut valtavasti lisää. Toisena syynä on varmasti myös minäkuvan muutos; ihmiset ovat nuorekkaampia ja haluavat harrastaa nuorekkaina pidettyjä asioita, kuten tanssia. Viisikymmentä on uusi kolmekymmentä, sanoo Pihlström virnistäen.

Taide muuttaa maailmaa suvaitsevaisemmaksi

Peter Pihlström kokee taiteen voivan vaikuttaa ihmisiin ja yhteiskuntaan monella eri tavalla. Oman, avaran maailmankuvansa hän kokee olevan taiteen ansiota.

– Koen, että käsitykseni monista asioista, kuten vieraista kulttuureista, on taiteen ansiota. Maailmankuvani ja käsitykseni monista asioista olisivat paljon suppeampia, jos en olisi kiinnostunut taiteesta. Vaikeaa kuvitella, millainen ihminen olisin, jos en olisi kasvanut taiteen parissa, Pihlström pohtii.

Pihlströmin mukaan maailma on muuttunut hänen elinaikanaan avarakatseisemmaksi ja suvaitsevaisemmaksi, kiitos taiteen.

- Viimeisen neljänkymmenen vuoden aikana on mielestäni tapahtunut muutos solidaarisuudessa ja siinä, kuinka ihmiset kohtelevat toisiaan. Ihmisyys on lisääntynyt ja erilaisuutta ymmärretään mielestäni paremmin kuin ennen, Pihlström toteaa.

Kuka?

Peter Pihlström (synt. Helsinki 1972)

  • Suomalainen tanssija, koreografi, näyttelijä, laulaja ja ääninäyttelijä.
  • Opiskeli Teatterikorkeakoulussa musiikkiteatterin maisterikoulutusohjelmassa vuosina 1998–2000.
  • Opettaa tanssia StepUp Schoolissa ja musiikkiteatterikoulu Skenessä.
  • Nähdään helmikuussa 2017 Espoon kaupunginteatterin uudessa kotimaisessa musikaalissa Äidinmaa.



Taide on virtuositeettia

Mitä meistä ja Suomesta muistetaan? Ne, jotka ovat saaneet aikaan itseään suurempaa – useimmiten aikamme parhaat taiteilijat töineen. Virtuositeetti on taitoa, joka jää ajastamme historiaan.

LAHJOITA

Tarvitsemme Suomessa taidetta nyt enemmän kuin koskaan. Taide saa meidät näkemään pidemmälle, tuoreesti ja terävästi. Oikein resursoitu koulutusosaaminen takaa Suomelle kulttuurin, sivistyksen ja talouden nousun. Taideyliopisto kerää ensimmäistä kertaa pääomaa yksityisinä lahjoituksina. Valtio tukee yliopistojen varainhankintaa jokaista lahjoitusta kohden jopa kolminkertaisesti.

Lahjoita ja tue korkeatasoista taidekoulutusta ja -osaamista.

Lahjoita nyt.