News

News:
Back

Yläasteikäiset nuoret sävelsivät itse kokonaisen oopperan



Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Kuule, minä sävellän! –hankkeessa lapset ja nuoret pääsevät säveltämään musiikkia ammattilaisorkestereille.

”Ei minulle ollut aikaisemmin tullut mieleenkään, että voisin säveltää itse”, pohtii 14-vuotias Jemina Manssila Musiikkitalon kahvilassa. Mutta nytpä Manssila on säveltänyt – kokonaisen oopperan yhdessä yhdeksän muun nuoren kanssa. Nuorten säveltämä ja kirjoittama ooppera, työnimeltään Aikalisä, sai kantaesityksensä ammattilaisten esittämänä Kansallisoopperan Alminsalissa huhtikuussa 2016.

Ensi-iltaan tähtäävä työskentely alkoi jo viime syksynä. Silloin kymmenen yläasteikäisen nuoren ryhmä kokoontui ideoimaan oopperaa säveltämisen ja dramaturgian asiantuntijoiden johdolla.

”Aloitimme tekemällä kaikenlaisia improvisaatioharjoituksia, joiden pohjalta kirjoitettiin oopperan libretto”, Manssila kertoo.

Nuorten itse kirjoittama ooppera kertoo nuorille tärkeistä aiheista: työn tuloksena alkoi hahmottua nuoren pojan kasvutarina. Siinä poika haluaa elämältään eri asioita kuin jääkiekkovalmentaja-isänsä. Syntyy konflikti isän ja pojan välille. Poika löytää oman laumansa graffitipiireistä ja kasvaa kriisin kautta uuden yhteisönsä johtajahahmoksi.

Sekä sävellyksen että käsikirjoituksen työstämistä jatkettiin pareittain. Jemina Manssila hioi omaa pätkäänsä yhdessä 13-vuotiaan klaukkalalaisen Amanda Ernesaksin kanssa. Millaista oopperan luominen sitten oli?

”Tosi kivaa. Ilmapiiri ja porukka oli tosi innostava”, Ernesaks kehuu.

Nuorten sävellystyötä ohjasivat Olli Kortekangas ja Riikka Talvitie sekä  Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen opiskelijat ja libreton kirjoittamista Jemina Sillanpää.

Aikalisä-ooppera syntyi osana Kuule minä sävellän! -hanketta. Oopperan tehneet kymmenen nuorta valikoituivat mukaan hankkeessa aiemmin olleiden nuorten joukosta. Vantaan Hämeenkylän koulussa opiskeleva Manssila päätyi hankkeeseen alun perin mukaan yläkoulun luokanvalvojansa kannustamana.

Molemmat tytöt ovat soittaneet jotakin instrumenttia pikkulapsesta saakka: Manssila huilua ja pianoa, Ernesaks viulua. Ernesaks oli kokeillut säveltämistäkin ennen Kuule, minä sävellän! -hankkeeseen osallistumista. Sekä libreton kirjoittaminen että oopperan säveltäminen tuntuivat oikeastaan aika helpolta.

Vaikeimmalta oopperan tekemisessä heistä tuntui laulun yhdistäminen sävellettyyn musiikkiin. Tytöt kokevat oppineensa paljon sekä musiikin tekemisestä että yhteistyössä toimimisesta.

Oopperan ohjasi Kansallisoopperassa Jere Erkkilä ja lavalla nähtiin tenori Jarno Lehtola ja Sibelius-Akatemiassa opiskelevat sopraano Saara Kiiveri ja baritoni Sampo Haapaniemi

Siitä järjestettiin myös koululaisnäytöksiä. Säveltämistä molemmat nuoret aikovat jatkaa tulevaisuudessakin.

”Hommasin käyttämämme nuotinnusohjelman omalle koneellenikin”, Manssila kertoo.

- - -

MIKÄ?

Kuule, minä sävellän!

Vuonna 2011 alkaneessa Taideyliopiston Sibelius-Akatemian, Radion sinfoniaorkesterin, Helsingin kaupunginorkesterin, Musiikkitalon, Suomen Kansallisoopperan ja New Yorkin filharmonisen orkesterin yhteishankkeessa lapset ja nuoret säveltävät ammattisäveltäjien johdolla ammattisoittajista kootulle orkesterille.

Kuule, minä sävellän! -hanke on johdattanut Suomessa jo lähes 100 lasta ja nuorta säveltämisen pariin. Lasten ja nuorten sävellyksiä on esitetty jo 12 konsertissa. 
 

LAHJOITA

Tarvitsemme Suomessa taidetta nyt enemmän kuin koskaan. Taide saa meidät näkemään pidemmälle, tuoreesti ja terävästi. Oikein resursoitu koulutusosaaminen takaa Suomelle kulttuurin, sivistyksen ja talouden nousun. Taideyliopisto kerää ensimmäistä kertaa pääomaa yksityisinä lahjoituksina. Valtio tukee yliopistojen varainhankintaa jokaista lahjoitusta kohden jopa kolminkertaisesti. 

Lahjoita ja tue korkeatasoista taidekoulutusta ja -osaamista.

Lahjoita nyt.